sunnuntai 3. elokuuta 2014

PALMIA=PULMIA!

Kun kaikki menee v*tuiksi...

Aloitin viime vuoden lokakuun lopulla metron järjestyksenvalvojana Palmialla. Kokemusta alalta oli siihen mennessä kertynyt 1,5 vuotta. Olin innoissani uudesta työpaikasta. Voi kuinka väärin ajattelin silloin, työsuhteeni Palmialla kun mudostui lopulta 4kk:n helvetiksi!

Työsopimukseni oli 60h/3vko. Kun sain ensimmäisen listan käteeni, listaan oli merkitty 107h/3vko. Olin ilmoittanut tarvitsevani keskiviikkopäiviä tenttipäiviksi. Eihän sopimuksen mukaan minun olisi tarvinnut tehdä kuin ehkä kaksi vuoroa viikossa. En saanut vapaita tenttipäiviä. Paitsi sitten joulukuussa, mutta sitä edelsikin niin kauhea työputki, ettei lukemisesta tullut mitään. Ihmisiä oli töissä liian vähän. Kun lasketaan alun koulutukset ja työt siihen päälle, niin tein 15vrk töitä ilman vapaata. Tässä vaiheessa minulla ei ollut edes työsopimusta, sillä kukaan ei ollut jaksanut sitä tehdä useista pyynnöistäni huolimatta. Kun sitten ensimmäinen vapaa koitti, piti lähteä toimistolle kahden tunnin sopimuksenallekirjoitusleikkiin. Tästä hyvästä luvattiin tunti vähennystä työstä, sitä en koskaan saanut. Vuorolistoissa ei myöskään koskaan ollut sitä sovittua tuntimäärää, vaan tunnit olivat aina reilustu yläkanttiin. Koulutuksissa sanottiin painokkaasti, ettei ole luvallista tehdä peräkkäin ensin iltaa ja sitten aamua. Omalla kohdallani ainakin soiteltiin ja kysyttiin, voisinko millään suostua, vedottiin yhteiseen hyvään. Jäi tekemättä. Sanomattakin on selvää, että opintopistettäkään ei kertynyt siltä ajalta, kun Palmialla olin. Kiitos siitä!

Oli aivan uskomatonta, miten paljon paskaa työkaverit toisistaan juorusivat. Itse päädyin juorujen päätähdeksi. Väitteet olivat aika rajuja. Tämä tuli omaan tietooni joulukuun alussa. Kerroin asiasta lähiesimiehelle, joka suunnilleen kohautti olkapäitään. Samaiselle ihmiselle työkaverini kertoi, omien sanojensa mukaan, kuka näitä juoruja levittää. Mitään ei siltikään tehty. Minulle sanottiin ihan suoraan, että työkaverini inhoavat minua eivätkä halua tulla auttamaan, jos jään pulaan, syövät mieluummin viimeisen palan pitsaa tai ovat juoksematta metroon, jos kyse on minusta. Myönnän, mietin vieläkin toisinaan, kävikö näin tilanteessa, jossa loukkasin polveni kesken työvuoron ja lääkäriasemalle pääsyyn meni kaksi tuntia. Yllättävän monen työkaverini mielestä ala kuitenkin on sellainen, jossa työkavereita saa kohdella huonosti, jossa ilkeily ja juoroilu kuuluu asiaan. Ettei pidä ottaa itseensä, jos joku haukkuu ja levittää paskaa selän takana. Ilmeisesti nämä ihmiset oikeesti uskovat tähän!

Joulun alla sain kutsun työntekijöiden yhteiseen fb-ryhmään. Liittyminen oli iso virhe. Ryhmä ei ollut muuta kuin täysin tulehtuneiden suhteiden taistelukenttä. Ihmisiä haukuttiin aivan surutta, porukalla saatettiin lynkata joku joka oli eri mieltä. Pääsin itse joukkolynkkauksen kohteeksi joka kerta, kun uskalsin jotain sanoa. Ja mikä jännintä, ryhmässä myös jaettiin vapaita työvuoroja! Kun uskalsin kommentoida tapaa hieman hassuksi, sain aikaan myrskyn vesilasissa. Niin lähiesimiehet kuin työkaverini puolustivat facebookia vuorojen jaossa. Fb oli kuulemma ikiaikainen ja hyväksi havaittu paikka vuorojen jakamiseen. Jep. Sitähän se varmaan oli. Ihanaa, että ihmisten muisti riittää 10 vuotta taaksepäin, fb kun on kuitenkin perustettu käsittääkseni vasta 2000-l alussa! Ikiaikaista, joopa joo.

Oma sivujuonensa oli eräs pieni aamukyytiepisodi. Vuodenvaihteen tienoilla aamukyytiä ajoi eräs kovinkin ystävällinen ihminen. Ensimmäisellä kerralla hän istui hiljaa sanomatta minulle sanaakaan. Yritin kysyä töistä yms, mutta sanaakaan ei tullut vastaukseksi. Väsyttää, ajattelin, niin käy meille kaikille joskus. Seuraavalla kerralla noustessani autoon, kyseinen ihminen käänsi radion kovalle. Jouduin jo pyytämään hieman pienempää volyymia. Kolmas kerta toden sanoi. Kyydissä oli minun lisäkseni eräs oikeasti mukava ihminen, jonka kanssa olimme olleet hieman erikoisessa tilanteessa edellisessä työvuorossa. Meitä molempia oli jäänyt mietityttämään asia. Autokyydissä ajattelimme sitten keskustella tästä, varsinkin kun itse olin asiaa kotona hieman selvitellyt. Kuski kuitenkin päätti toisin. Hän sanoi muutaman kommentin asiaan ja sattui olemaan väärässä. Kesken lauseeni hän käänsi radion täysille estäen keskustelumme. Kun pyysin laittamaan radion pois, ääntä tuli vain enemmän ja kaasujalka oli entistä painavampi. Päästyäni omaan kohteeseeni soitin autossa olleelle taistelutoverilleni. Hän kertoi radion hiljenneen saman tien kun poistuin kyydistä. Myöhemmin kuulin, että tämä ihanan rakas autokuski oli valittanut esimiehelleni kiukuttelustani ja ovien paiskomisesta. Samoin paljastui, että hän oli kehuskellut useille työkavereilleni, kuinka oli kohdellut minua huonosti. Esimiehen mielestä olimme kuitenkin vain kaksi riitelevää kakaraa. Kysyin, voisiko hän välittää kyseiselle kundille tiedon, että haluaisin keskustella asiasta ja sopia. Lupasi, mutta mitään yhteydenottoa en koskaan saanut. Myöhemmin kun yritin pyytää anteeksi, oli jälleen radion vuoro laulaa minua kovempaa.

Joulukuun lopussa palkanmaksu tökki huolella. Joku oli unohtanut ruksin ja niin moni jäi ilman oikeasuuruista palkkaa. Omalle tililleni piti tulla n. 600e, sain 7e. Kuulin tästä ensimmäisenä fb:n kautta jo ennen kuin sain oman palkkakuitin. Mitään tiedottamista asiasta työnjohdon suunnasta ei ollut. Koska omassa opiskelijan budjetissani 600e on aivan suunnaton summa, olin hieman kauhuissani. Soitin palkanlaskentaan, jossa sain kohtalaisen jäätävän kohtelun. Kuulemma kyse ei ole kuin parista sadasta eurosta, joita ei voida maksaa kuin vasta seuraavana palkkapäivänä. Hienoa. Joku oli siis ryssinyt paitsi rahojen maksamisen, myös oikeansuuruisen palkan laskemisen. Soitin esimiehelle, jonka kanssa lopulta saimme etsittyä puuttuvat työvuorot ja tunnit. Kysäisin vienosti, miksei asiasta voitu kertoa silloin, kun virhe havaittiin. Vastaus oli, surkuhupaisasti se, että niin moni oli soitellut asiasta, niin hänellä ei ollut aikaa kirjoittaa tiedotetta. Ehkäpä siihen tiedotteeseen olisi mennyt muutamia minuutteja, jonka jälkeen kaikki eivät olisi soitelleet. Hän kuitenkin lupasi minulle, että yrittää saada palkan maksuun ennen seuraavaa palkkapäivää. Saikin. Mutta vannotti minua olemaan kertomatta koko asiasta kenellekään. Niin kauan kuin olin Palmialla töissä, vain harva tiesi tästä. Nyt sillä ei ole nää väliä. Mutta on mielestäni aikamoisen naurettavaa vaatia, ettei tällaisesta saa kertoa.

Tammikuun alussa eräs kovinkin järkevä työkaverini päätti jostain syystä lähettää minulle fb:n kautta ilahduttavia viestejä. Emme olleet silloin, emmekä nykyäänkään, fb-kavereita, joten avautuminen tuli minulle täysin puskista. Edelleen noiden viestien lukeminen kirpaisee hieman. Viesteissä kerrottiin sama laulu siitä, kuinka kaikki inhoavat minua mutta uusina juttuina kuvioihin tuli mukaan muiden muassa se, että toiminnallani tapatan kaikki työkaverini. Viesteihin vedettiin mukaan myös muutamia täysin asiaan kuulumattomia ihmisiä uskomattomien väitösten kera. Olin, mm., kuulemma itse suureen ääneen julistanut tehneeni edellisestä esimiehestäni ilmoituksen seksuaalisesta häirinnästä (ja tätä en todellakaan ollut tehnyt!!!). Olin ryssinyt asioita kun en ollut saanut painittua kuutta riehuvaa ihmistä ulos metrosta, vaan olin tarvinnut siihen apua. Olin sanonut sitä ja tätä, tehnyt ja jättänyt tekemättä asioia. Viestien sisältö oli 99% täyttä p*skaa. Siihen yhteen prosenttiin voidaan laskea kuuluneeksi se, kuinka olen v*tun idiootti. Tuo kun on subjektiivinen näkemys. Lopuksi minua kiellettiin näyttämästä viestejä kenellekään tai saisin syytteen viestintäsalaisuuden loukkaamisesta. Soitin viestit saatuani esimiehelleni. Seuraavana päivänä sain soiton, jossa pyydettiin lähettämään viestit sähköpostilla. Lähetin. Tyrmistys oli valtava, kun kuulin kuinka laittamani sähköposti oli sitten levitetty kyseisen lähiesimiehen toimesta n. 10 muullekin henkilölle. Ja vielä aivan tietoisesti. Jälkikäteen kuulin myös, että työkaverini, joka viestit laittoi, oli itse levittänyt viestit nettiin ja kehuskellut asialla. Viestit levisivät siis silloisten kuten myös nykyisten työkavereideni luettavaksi. Kaksi muuta työkaveriani päätti myös lähetellä viestejä tuohtuneina siitä, että olin kertonut asiasta esimiehelle. Molempien laittamat viestit olivat sävyiltään loukkaavia ja jopa uhkaavia. Esimieheni kehotti tekemään poliisille ilmoituksen kunnianloukkauksesta. En tehnyt.

Juttelin kaikesta tästä sotkusta esimiehen kanssa. Hän kertoi, kuinka metrossa on aina ollut huono yhteishenki ja kuinka tällainen tilanne oli odotettavissa. Kun kysyin, miksei koulutuksissa tehty mitään ennaltaehkäisevää, jos kerran tämä oli odotettavissa, hän vain kohautti olkapäitä. Kysyin, voisiko tässä vaiheessa yrittää tehdä jotain korjausliikkeitä, sama olkapäiden kohautus. Yritin ehdottaa, voinko itse miettiä, millä tavoin tilannetta voitaisiin parantaa, sain vastaukseksi sen, ettei hän voi luvata toteuttaa ideoitani. Mietin asioita. Kävin kirjastossa lukemassa useita kirjoja, luin uskomattoman määrän asiaa netistä, kysyin muilta. Paljon oli ideoita. Ne eivät koskaan päätyneet omaa kotikonettani pidemmälle. Uskon kuitenkin voivani käyttää niitä joskus myöhemmin. Eräs lause, joka minulle asian tiimoilta lausuttiin, on syöpynyt ikuisesti muistiini. "Kun on paljon nuoria ihmisiä töissä, he viettävät paljon vapaa-aikaa yhdessä ja panevat ristiin, siitä syntyy ongelmia!". Ketään työkavereistani en pannut mutta jotenkin kaikkiin ongelmiin nähtiin syyksi seksin harrastaminen.

Tammikuun lopussa oli vuorossa koeaikakeskustelu. Keskustelu järjestettiin työkohteessa, niin että minä hetkenä tahansa olisin voinut joutua keskeyttämään tilaisuuden tai kuka tahansa olisi voinut tulla sisään. Tekemässäni työssä ei kuulemma ollut valittamista. Esimiehen mielestä olin kuitenkin hieman kärkäs ja kipakka työkavereitani kohtaan. Joku lähiesimies oli myös loukkaantunut siitä, että olin esittänyt oman mielipiteeni ja jossain vaiheessa olin kyseenalaistanut asiakkaan käskyn. En voi kuin ihmetellä, miten pikkusieluinen ihmisen täytyy olla, jos loukkaantuu alaisen mielipiteestä. Tai miten joku voi päättömästi noudattaa muiden ohjeita kyseenalaistamatta mitään. Kun sitten yritin kysyä, keistä ja mistä tilanteista oli kyse, en saanut mitään vastausta. Tai sain, mutta vastaus oli "en muista, en tiedä". Olisin halunnut pyytää anteeksi. Nyt se ei käynyt. Olisin keskustelun aikana halunnut myös jakaa positiivista palautetta. Esimiehellä ei kuitenkaan ollut aikaa kuunnella. Nämä etukäteen vaivalla miettimäni palautteet ovat nekin jääneet vain tietokoneeni muistiin.

Minulle myös selvisi, että lähiesimies, johon olin luottanut, oli levitellyt kertomiani asioita eteen päin, vaikka minä olin luullut kyseessä olleen luottamuksellinen keskustelu. On mahdotonta tietää, keille kaikille asioista on puhuttu. Minua koskevia asioita oli myös vuodettu muille työntekijöille. Todella ammattimaista toimintaa. 

Helmikuun lopulla minun ja Palmian tiet sitten erkanivat. Sitäkään ei tosin voitu hoitaa kovin kunnialla. Esimies tuli kohteeseeni hakemaan avaimiani. Kun lähdin vaihtamaan vaatteita, lähetti hän erään miespuolisen lähiesimiehen mukaani. Siinä sitä sitten vaihdettiin housuja ja paitaa, kun toinen tölläsi vierestä. Kun sitten omissa vaatteissani jäin lippuhalliin hetkeksi seisomaan ja ihmettelemään, kyseinen esimies tuli ilmoittamaan minulle, että minun olisi syytä poistua koko aseman tiloista.

Tarina ei kuitenkaan lopu tähän. Olin yhteydessä liittoon  kaikesta tästä. Olin yhteydessä myös erääseen Palmian ylempään toimihenkilöön, joka kuunteli asiani ja pyysi saada saman sähköpostilla. Lähetin. Hän sanoi, että juttelisi mielellään myös sen liiton edustajan kanssa, jonka kanssa olin jutellut. Käsittääkseni ei jutellut. Kyseinen toimihenkilö lupasi olla yhteydessä minuun. Ei ollut, joten lähetin tiedusteluviestin. Sain vastauksen, ettei hän voi tutkia asiaa, sillä mukana on ollut liiton lakimies. Ei sitten, totesin. Kerroin hänelle olevani yhtedessä sitten työsuojeluun ja viime kädessä poliisiin. Jo alkoi tulla vastausta. Vastaus oli kuitenkin se, ettei Palmialla missään kohtaan ole tehty mitään virhettä, vaan kaikki toiminta on ollut asiallista. Hauskinta tässä on, että esimiehenihän oli alunperin kehottanut tekemään kunnianloukkausrikosilmoituksen. Ja nyt sitten toiminta olikin asiallista.

Miksi ihmeessä työkaverini sitten suhtautuivat minuun alunperinkin vihamielisesti? Osa syynsä varmaan oli edellisellä työpaikallani sattunut ikävä tapahtuma, joka oli kaikkien tiedossa. Itse olin kuitenkin aiemman työpaikan tapahtumiin syytön, olin ajatellut firman parasta ja toiminut esimieheni pyytämällä tavalla. Osa ilmoitti suoraan minun yliopisto-opintoni loukkaavan. Muutama ihminen sanoi minulle, että olen liian älykäs eikä se sovi. Ja että maailmankuvani on liian erilainen, olen humanistihippi enkä sovi sen vuoksi alalle. Kuten kunnon juorut, niin tälläkin kertaa, kyse oli lähinnä väärinkäsityksistä ja -ymmärryksistä, ennakkoluuloista, siitä ettei minuun haluttu edes tutustua. Väite edellisestä esimiehestäni tekemästä seksuaalinen häirintä -ilmoituksestakin oli oletettavasti lähtenyt liikkeelle siitä, että olin kutsunut erään toisen ihmisen toimintaa seksistiseksi. 

Negatiivisia seurauksia on toki ollut paljon. Myös nykyiset työkaverini tietävät viesteistä, mutteivät siitä, kuinka niiden kirjoittaja on itsekin myöntänyt viestit valheellisiksi ja pyytänyt anteeksi. Parempi laiha sopu kuin lihava riita, sanoisi mummoni. Minusta on kiusallista kulkea metrolla. Tietenkin myöskin se, että työhistoriani näyttää kovin repaleiselta.

Positiivista sen sijaan on, että pääsin maaliskuun alussa oman alan hommiin ja lähes unelmatyöpaikkaan. Olin työpaikassa, jonka kehtasi sanoa ääneen ja jota ihmiset pääasiassa arvostavat. Sain säännöllisen päivätyön paremmalla palkalla. Kyseisestä työpaikasta on paljon enemmän hyötyä tulevaisuuden työnhaussa. Työkaverini olivat ihania ja ajattelevia ihmisiä. Kukaan ei enää loukkaantunut mielipiteiden kertomisesta. Kevään aikana myös tulevaisuudensuunnitelmani kirkastuivat ja tein loppuelämääni vaikuttavia päätöksiä. Olen onnellinen, etten jäänyt läpimätään työyhteisöön, joka aiheutti henkistä pahaa oloa ja fyysisiäkin oireita.

En voi kuin ihmetellä, ovatko entiset työkaverini ja esimieheni oikeasti niin käsittämättömän ajattelemattomia, etteivät tajua voivansa joutua tekemisiin kanssani joskus myöhemmässä elämänvaiheessa. Mitä jos he hakevat joskus työpaikkaa, jossa minä olen vastuussa rekrytoinnnista? Tai jos laittavat lapsensa paikkaan, jossa minä olen töissä? Entä jos olen joskus itse päättämässä työpaikkani vartioinnista? Ajattelevatko he, että katoan pääkaupunkiseudulta ja sen työmarkkinoilta lopullisesti? Suomi ja Helsinki ovat pieniä paikkoja. Tulemme aivan varmasti törmäämään tulevaisuudessakin. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää, sanotaan, näin tulee varmasti käymään. Voin ehkä antaa joissain tilanteissa anteeksi, mutta unohtamaan en tällaista pysty.

Koin silloin, ja koen edelleen, että kyseisiä tapahtumia voidaan pitää työpaikkakiusaamisena. Kohtelu oli jatkuvaa ja jossain määrin järjestelmällistä. Minua arvosteltiin peruustettomasti ja sillä saatiin aikaan maineen tahriintumista. Esimiehelläni olisi ollut velvollisuus puuttua tilanteeseen saadessaan kuulla minulta asiasta, oikeastaan hänen olisi tarvinnut oma-aloitteisesti tarkkailla tilannetta ja tehdä ennaltaehkäiseviä toimia. Lisää epäasiallisesta kohtelusta voi lukea työhallinnon sivuilta.

Toivon kuitenkin, että Palmia on saanut rivinsä järjestykseen, eikä tällaista tapahdu enää. Vastaavanlaista kohtelua ja höykytystä kun en toivo kenellekään. Ehkä porukka hitsautuu yhteen ja siitä tulee entistä vahvempi ja yhteiset koettelemukset alussa osataan kääntää voitoksi. Toivon, että tulevaisuudessa Palmia on työntekijöilleen paljon parempi paikka kuin se oli talvella 2013-14.

PS. Terkkuja Palmian väelle sinne toimistolle. Kuulemani mukaan kun luette kaikki Palmiaa koskevat nettikirjoittelut. Samoin terveisiä niille, jotka itsensä tästä tekstistä tunnistavat. Tapaamme vielä joskus!

22 kommenttia:

  1. " Tai jos laittavat lapsensa paikkaan, jossa minä olen töissä?"
    Tää oli tän kirjotuksen fiksuin lause, hyvin mietitty. Itse lupaan tehdä kaikkeni ettei mun tuleva muksu oo koskaan sun kanssa tekemisissä.

    Muutenkin aika mustavalkosta tekstiä, tästähän saa sen kuvan että sinä olet tehnyt kaikkesi edistääksesi työyhteisön ilmapiiriä. Mistä olen henkilökohtaisesti täysin erimieltä.

    "Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää"
    Helvetin hyvin sanottu, kannattaa pitää se myös itse mielessä kun tälläsiä juttuja alkaa kirjottelemaan.

    Terveisiä sinne parempaan työpaikkaan ja loistavia opinnonjatkoja. Toivottavasti helpotti ja tuli parempi fiilis tän kirjotuksen jälkeen.

    VastaaPoista
  2. Sinun kannaltasi valitettavaa, mutta et välttämättä voi vaikuttaa siihen, laitatko lapsesi kouluun, jossa olen opettajana vai et. Tai voit toki, mutta saattaa vaatia asuinalueelta muuttoa.
    En väitä tehneeni kaikkea edistääkseni työyhteisön ilmapiiriä. Kerroin vain kysyneeni, miksei asialle tehty etukäteen mitään. Kirjoitin myös, että asiat, joita olin miettinyt, eivät päätyneet koskaan omaa konettani pidemmälle.

    Paljon enempää vahinkoa ei enää voida saada aikaan tälläkään kirjoituksella kuin mitä on jo ennen tätä saatu aikaan.

    Välitän terveisesi, kunhan koulut ensi viikolla taas jatkuvat. Ja eivätköhän opintonikin jatku loistavasti vielä tämän viimeisen 1,5 vuotta.

    VastaaPoista
  3. Ainahan se vika on muissa eikä varsinkaan siinä joka ne potkut saa alalle sopimattomana henkilönä. Totta tuossa kirjoituksessa oli paljonkin, nää työyhteisöt valitettavasti on oikeita ongelmapesäkkeitä, juoruja, ristiin nussimisineen kaikkineen. Jengi taitaa unohtaa et täällä olon tarkoitus on tehdä töitä ja palvella asiakasta, eikä löytää best friends for ever tai parasta panoa. Jokainen jos keskittyis siihen omaan tekemiseen eikä toisten kyttäämiseen, niin vois jälki olla parempaa.

    VastaaPoista
  4. Voit kertoa minulle, mitkä kaikki tästä eivät olet totta.
    Näin asiat kuitenkin minun suuntaani näyttäytyivät. Tiedottamisella ja asioista puhumalla varmasti tilanne olisi ollut toinen mutta kun asiat hoidettiin kuten hoidettiin, näyttäytyivät ne minulle tällä tavoin.

    VastaaPoista
  5. En ymmärrä, minkä helvetin takia täytyi sinun työskennellä tuollaisessa paikassa, jos työolot/oma fiilis sitä kautta olivat niin pohjalla?! Mutta voit olla varma, että jos suurimmalla osalla työntekijöistä (tekstin perusteella) ei osunut kemiat yhteen sinun kanssa, niin sinussa on vika. Ei niissä kaikissa muissa.

    VastaaPoista
  6. Enhän voinu etukäteen tietää, millaiseksi homma menee, jos oisin, en ois ees hakenu. Toki olen onnellinen, etten enää ole siellä. Lähtemistä taisin itse miettiä ensimmäisen kerran joulukuussa. Suurimman osan pahasta olosta tajusin kuitenkin vasta sitten, kun en ollu enää duunissa. Enkä takaisin menisikään.

    On eri asia, natsaako kemiat vai ei, ja se että kohtelee muita huonosti. En mä ollut työpaikalla ettimässä elämäni rakkautta tms. Kaikista ei tarvii pitää, mutta työpaikalla vois yrittää tulla toimeen. Tai edes olla kiusaamatta. Toki voi miettiä sitäkin, eikö kemiat natsaa vain sen takia, että jollain on hieman erilainen tausta kuin muilla. Vai eikö työpaikalla pidä sietää erilaisuutta? Varsinkin esimiesten tulisi pystyä siirtämään omat henkilökohtaset tunteet sivuun ja toimia asiallisesti, vaikkei työntekijänä persoonana pitäisikään.

    Ja loppujen lopuksi kysehän ei tainnut ollut KAIKISTA muista. Tässäkin kirjoittamassani jutussa seikkailee ehkä kourallinen ihmisiä. Kaikkia työkavereita en koskaan varmaan edes nähnyt tai heidän kanssaan jutellut. Osasta jopa ihan oikeasti pidin.

    VastaaPoista
  7. Ei kukaan halua Itä-Stadiin Espoolaisia vahtaamaan toisten selustaa.
    Kuinka joku kehtaa hakea töihin vasikaksi, eikö kyvyt riitä parempaan?
    Riksussa istuessani sen opin, että vasikka on aina vasikka. Siksi en kadu yhtään, kun viilsin vartijatytöltä kurkun auki.

    VastaaPoista
  8. Anonyymi mikä sun ongelma on?
    Oletko yksi tarinan kusipäistä ja nyt kirvelee syvältä?!?
    "Viilsin vartijatytöltä kurkun auki." Missä maailmassa sä elät. Vaikka sä itä-helsingissä asutkin, niin ei se susta gangsteria tee. Todennäköisemmin säälittävän narkkarin tai mamun. :D
    -NJ-

    VastaaPoista
  9. Hyvää matskua PAM:lle.. varsinkin nämä kommentit no ei ihme ettei se homma näytä toimivan. ja toivottavasti et joudu itse kärsimään näistä enempää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei taida PAM:ia paljon kiinnostaa, valitettavasti. En myöskään kuulu kyseiseen liittoon.

      Poista
  10. Tämä kirjoitus on huomioitu muidenkin turvallisuusalan edustajien toimesta ja herätti kiinnostuksen sekä paljon kysymyksiä Palmian suhteen, erityisesti henkilöstön. Ilmeisesti henkilöstövalinnoissa on tehty vakavia virheitä, kun tuollaiset epämääräisyydet rehottavat. Laitetaan asia muistiin ja muistetaan, kun kohdataan.

    Alkavan syksyn terveisin alan toimihenkilö I.P.

    VastaaPoista
  11. Vastaukset
    1. Tein maaliskuusta 2013 lähtien Palmialla paikkarikohteita ja arvokuljetusta. Niistä ei oo mitään pahaa sanottavaa. Mut otettiin vastaan kovinkin lämpimästi, vaikka vaan kaikenlaisia saikkupaikkauksia yms tein, niin että olin aina ihan kujalla. Koko Palmiaa en siis halua lytätä maan rakoon, lähinnä tämä metro.

      Poista
  12. En tunne sinua, Raivotar, mutta olen itsekin turvallisuusalalla töissä yksityisellä puolella nyt toista vuotta. Opiskelen lisäksi AMK:ssa henkilöstöhallintoa ja esimiestyötä viimeistä vuotta. Näistä lähtökohdista luin kirjoituksesi ja olen järkyttynyt ja pahoillani kohtelusta, jota olet saanut osaksesi.

    FB:n kautta vapaiden vuorojen jakaminen ei mielestäni ole hyvien tapojen mukaista (vaikka sitä perusteltiin ihan esimiestasollakin ikiaikaisena tapana), sillä se asettaa työntekijät eriarvoiseen asemaan. Eiväthän kaikki lisätöihin halukkaat välttämättä edes ole ryhmässä tai koko palvelussa käyttäjinä. Myös joukkolynkkaamiset somessa ja esimiesten haluttomuus puuttua asiaan työntekijän pyynnöstä huolimatta ovat asiatonta käytöstä. Omasta mielestäni tässä voisi olla jopa kyse työturvallisuuden laiminlyönnistä työnjohdon puolelta.

    Anonymiteetin suojista kommentoineet ovat oletettavasti ex-kollegoitasi, sillä sanavalinnoista päätellen heihin kolahti ja kovaa. Vaikka netti mahdollistaa nimettömänä pysyttelyn - tiettyyn pisteeseen asti - kannattaa todellakin mitä kirjoittaa. Kuten sanoit, minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

    Toivon sinulle, Raivotar, kaikkea hyvää ja menestystä loppuvaiheen opintoihisi. Mikäli aiot viedä Palmialla saamasi asiattoman kohtelun eteenpäin, pidän sinulle peukkuja ja olen hengessä mukana, vaikken sinua tunnekaan. Olet rohkea, kun tulit esiin kirjoituksesi kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käsittääkseni meillä oli niitä, jotka eivät fb:ssä olleet. Eikä läheskään kaikkia ollu kutsuttu ryhmään, jossa vuoroja jaettiin. Ikiaikaisuuden lisäksi vedottiin, että on helppo tapa saada vuorot tietoon edes niille, jotka on fb:ssä, ei tarvii soitella. Ja on halvempaa.

      Esimiehellähän on velvollisuus puuttua kiusaamiseen saadessaan asiasta tietää. Ennakoida ja omatoimisesti tarkkailla. Niin että siinä määrinhän tässä on menty metsään ja voidaan pitää työsuojelun asiana, huolimatta siitä mitä tämä ylempi toimihenkilö Palmialta väitti. Eihän hän voisi minulle myöntää, jos asiat on ryssitty.

      Entiset työkaverinihan täällä ovat tainneet hernettä nenukkiin vetää. Myös Suomi24-palstalla on aika huikeita kommentteja. Olen kans ajatellu, että vissiin kalikka kalahtanu ja koira ärähtänyt, kun tänne tarvii tulla vielä mua haukkumaan. Ei kai omaa firmaa tarttis niin sokeesti puolustaa, jos ei ois itellä jotenkin oma lehmä ojassa.

      Ja kiitos kommentistasi! Tällaiset tsemppaavat lämmittää aina.

      Poista
  13. Hahah olipa yllätys että espoolainen hippi ei metrossa selvinny. Ja opettajaks viel tulossa?? Enpä oo entisen metro urani aikana yhtään fiksuun opettajaan törmännyt. . sä et kestä työkavereitas ja testejä heti alkuun, miten sä olisit kestänyt sitä työtä itsessään? Ja oon samaa mieltä, jos kaikki on sinua vastaan niin uskon että syypää olet ollut sinä itse. Varmasti osa on vaan hölmöjä mokia..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä tekemistä Hipillä, espoolaisella ja/tai opettajalla on sen kanssa, ettei metrossa selvinnyt? Minäkin olen entinen metrolainen, vanhoilta ajoilta jolloin Palmiaa ei ollut. Hyvin pärjäsin, vaikka alunperin en ole Helsinkiläinen. Tässä tapauksessa on esimiehet ja osa työntekijöistä käyttäytyneet väärin ja vastoin kaikkia etikettejä.
      Pakko kysyä, että mitä tarkoitat TESTEILLÄ? Onko se reilua ja AIKUISMAISTA KÄYTÖSTÄ, että aletaan " testailla" ihmistä KIUSAAMALLA? Haukkumalla? Levittelemällä valheita?

      Työpaikalla pitää hoitaa omat tehtävät ja velvollisuudet. Ei ole pakko tutustua toiseen sen enempää, mitä on tarve. Töissä, työpaikalla on tärkeintä se, että voi luottaa työpariin, työkaveriin TÄYSIN. Ettei jätä pulaan kaveria hädässä.
      Kun Raivotar kertoo siitä, että on sanottu ettei häntä autettaisi, jos hän tarvitsee apua töissä... HIENOA! TODELLA hienoa ja aikuismaista ja tervepäistä touhua! EI TODELLAKAAN! Siinä rikotaan jo ihan kansalaisvelvollisuuksia, pelastuslakia. Ei ole pakko väliin mennä, kunhan tekee edes ilmoituksen eteenpäin, että apua tarvitaan. Ei se mitään, jos ei uskalla väliin mennä. Sitä sattuu. Silloin pitää vaan vaihtaa muihin tehtäviin, missä väkivallanriski on pienempi.

      Kuten moni tietää, ihminen on heikko. Itse olen todella jääräpäinen, mutta fiksu. EN mene muiden hölmöilyihin mukaan. En tee mitään, minkä tiedän olevan väärin. Väärin joko moraalisesti tai lakikirjoijen mukaan. Minähän siitä kärsin eniten silloin! Toki, jos teen väärin, niin punnitsen asiaa ja mietin, että onko se pienmpi paha, kuin se, että tekisinkin oikein?

      Jos minä laittaisin juoruja liikkeelle, jostakin uudesta työntekijästä ja uskottelisin sitä paskaa muillekin, niin todennäköisesti minua uskottaisiin, koska Olenhan minä vanhempi työkaveri maineeni on hyvä. Kuka silloin edes viitsisi mennä kyselemään UUDELTA tulokkaalta, miten asiat OIKEASTI ovat? JA TADAA!!! Näin on saatu aikaiseksi se, että UUSI tulokas joutuu kärsimään ennakkoluuloista, valheista, kylmistä katseista, välinpitämättömyydestä, selkäänpuukkottamisesta, siis PASKASTA jo aivan alkumetreillä.

      Todella monella, joka kantaa tätä vartijan toimiasua päällään, oon päänsä sisällä ikävä kieroutuma... Kieroutumaa kutsun Jumala-syndroomaksi. - Kuvitellaan, että kaikkea voi tehdä, Ihan mitä tahansa. Voidaan kohdella asiakkaita miten halutaan, poistaa täysin perusteettomasti, saadaan se nippu aikaiseksi, ensiksi provosoimalla asiakasta ja kun asiakas edes liikauttaa sormea, niin johan on " poka" nipussa siellä maassa ja korvaan huudetaan, että: JÄRJESTYSTÄYLLÄPITÄVÄNHENKILÖNVASTUSTAMINEN!!! - Ja poliisithan tietenkin uskoo VARTIJAA, koska se "poka" on se vanha tuttu, joka on aina kännissä. - Aivan! Jumala-syndrooma. Pitää aina niitä pienempiä ja heikompia pistää nippuun, että se oma itseluottamus pysyis siellä korkealla ;) Ja tämä "Jumala", jonka itseluottamus on nollissa, tekee pahaa myös siellä töissä, sille uudelle, heikommalle työkaverille, jotta se itseluottamus ja väärä minäkuva pysyisi ehjänä. Edes hetken. Mutta kun se vartijan toimiasu otetaan pois, niin veikkaanpa,että tämä samainen luonnevikainen pikkupaska paskoisi alleen, jos sieltä tulisi se vähän isompi kaveri ja sanoisi BÖÖ.
      Muistakaa, että aina löytyy joku, joka on SINUA vahvempi. Henkisesti ja/tai fyysisesti ja silloin Paha saa palkkansa :)

      Toivon todella KAIKKEA hyvää sinulle Raivotar! Ihmettelen, miten jaksoit EDES tuon hetken siellä töissä! Hyvää alkavaa syksyä!

      Terveisin: 8 vuotta alalla ollut :)

      Poista
    2. Hyvin mielenkiintoista settiä. Minä vuosina mahdoit metrossa olla ja mitä teit vakkarina? Et ainakaan metrossa ollessasi tuonut näitä mielipiteitäsi esille jumalasyndroomaisille.

      T: Myös entinen metrolainen

      Poista
  14. Luin blogisi ja ennenkaikkea silmään särähti tämä lause:

    "Minulle sanottiin ihan suoraan, että työkaverini inhoavat minua eivätkä halua tulla auttamaan, jos jään pulaan, syövät mieluummin viimeisen palan pitsaa tai ovat juoksematta metroon, jos kyse on minusta."

    Olen itseturvapuolella esimiesasemassa ja jos näin on sulle todellakin sanottu, niin täysin anteeksiantamatonta toimintaa. Olen tietoinen, että en itsekkään tule toimeen kaikkien kanssa ja välillä on aika kireätäkin toimintaa, mutta jos kohdehenkilö alkaa antamaan runtua, niin silloin todellakin mennään apuun ja lujaa. Riippumatta siitä kuka on kyseessä ja kuinka paljon ko henkilöä vihataan.
    Jokaisen pitää pystyä erottelemaan työtehtävät ja henkilökohtaiset näkemykset.

    VastaaPoista
  15. Hei! Itse Palmialle toisenlaiseen tehtävään kaupungin sisällä sijoitettuna kuulostaa todella sairaalta työilmapiiriltä ja sitä on vaikea tunnistaa omaksi työnantajaksi (nyk. Helsingin kaupungin palvelut Oy). Olen myös ollut metrojunankuljettajana 11 vuotta, jonka jälkeen jouduin terveydellisistä syistä uudelleensijoitukseen. Silmääni pisti tuo palkan tulematta jääminen. Suurin valhe, mitä palkanlaskijat ja esimiehet suoltavat tällaisissa tilanteissa on se, kun sanotaan, että sen puuttuvan rahan voi maksaa vasta seuraavassa palkanmaksussa. Työsopimuslaki sanoo yksiselitteisesti, että palkan on oltava työntekijän tilillä palkkapäivänä. Työnantajan virhe ei oikeuta venyttämään sitä millään verukkeella. Se on maksettava heti, vaikka sitten käteisellä. Itselleni jäi kaksi kertaa HKL:ssä palkka tulematta ja palkanlaskija valehteli ensimmäisellä kerralla, ettei ole mitään mahdollisuutta saada sitä ennen seuraavaa palkkapäivää (vaikka kaupungilla on kassapisteitä, joista sen voi maksattaa). Keskustelin asiasta luottamusmieheni kanssa ja tämä kehotti ottamaan yhteyttä maksuja hyväksymään oikeutettuun päällikköön. Kun tein näin, päällikkö soitti minulle hetken kuluttua takaisin ja kertoi maksulapun olevan palkanlaskijalta noudettavissa hetken kuluttua. Palkanlaskija oli tietenkin vaivautunut, kun asia onnistuikin. Lapulla hain rahat kaupungin kassasta. Kaikista kolmesta virastosta/liikelaitoksesta/yhtiöstä nykyisessä työssäni on surkein palkka, mutta esimies on paras mahdollinen sekä ilmapiiri muutenkin. Valitettavasti Helsingin kaupunki ja sen orgaanit sekä omistamat yhtiöt ovat, surkeiden esimiesten, työpaikkakiusaamisen ja syrjinnän pesiä noin keskimäärin. Tällä hetkellä minulla on käynnissä oikeudenkäynti syrjinnästä erästä virastoa vastaan. Hyvää jatkoa sinulle ja kiitos kun olet tuonut esille kokemaasi.

    VastaaPoista
  16. Satuin näkemään tämän kirjoituksen vasta nyt, mutta olipas aika ihmeellisiä juttuja.
    Olen itse palmialla tällä hetkellä, meillä ihan ok yhteishenki.

    Mutta esimerkiksi tämä FB juttu. Mitä Helvettiä??? Vaikea kuvitella tuollaista FB-ryhmää jollain Palmian työyhteisössä. Kuka tämän sitten on perustanut? Työntekijät keskenään vaiko ihan esimiehet? Onko siis myös oletuksena, että kaikki ovat FB:ssä?

    Minulla ei muuten ole yhtään työkaveria kavereissani. Se johtuu ihan siitä, että en halua, että minun asioitani urkitaan yms. Miksi mun pitäisi olla heidän kavereita siellä, vaikka ei mulla ole työkavereista pahaa sanottavaa, niin silti ei tunnu mielekkäältä. Kuulisin kummiskin juoruja varmasti,

    VastaaPoista
  17. On ihan kiva, jos yhteishenki on parantunut. Paska työyhteisö kun kuitenkin vaikuttaa myös, aivan varmasti, työn tulokseen.

    En muista kummassa ryhmässä vuoroja jaeltiin, oletettavasti siinä, missä ei ollut palveluesimies ja -päällikkö mukana vaan ainoastaan työntekijät ja ylivartija-vemmit, jotka niitä vuoroja sitten jakeli. Eiköhän ryhmät oo edelleen olemassa, mutta kenet sitten kutsutaan jäseneksi, on eri asia.. Esimiesten perustamia olivat molemmat. Olettamuksena tuskin oli, että kaikki ovat fb:ssä, eivätkä olleetkaan. Kaikkia fb:läisiäkään ei kutsuttu jäseniksi.

    Mulla on kyllä nykyisiä, ja entisiäkin, työkavereita fb-kavereina. Ihan hauskaa joskus jutella, varsinkin jos jotain sattunu niin on hyvää vertaistukea.

    VastaaPoista